22.09.2015 Danas se obeležava Svetski dan bez automobila
"Dan bez automobila" organizovan je prvi put za vreme naftne krize 1970. godine, a u pojedinim evropskim gradovima, početkom devedesetih godina prošlog veka.
Evropski komesar za životnu sredinu, gospođa Margot Wallstrom, pokrenula je akciju Evropski dan bez automobila – European Car Free Day 1999. godine, kao pilot projekat EU kampanje "U grad bez mog auta".
Evropski (međunarodni) dan bez automobila je zamišljen tako da se svakog 22. septembra delovi grada zatvore za automobile. Ovaj dan promoviše razvoj biciklizma i ostalih nemotorizovanih kretanja na gradskim i vangradskim deonicama, tj. pokušaj da se smanji korišćenje automobila na gradskim deonicama i time doprinese razvoju ekoloških uslova života.
Potpisivanjem protokola od strane Ministra saobraćaja i telekomunikacija Republike Srbije, Srbija je pristupila ovom pokretu i obavezala se da će prihvatiti preporuke Evropske unije.
U Beogradu postoji tradicija organizovanja pešačke subote. Svake prve subote u mesecu, glavna ulica je zatvorena za saobraćaj motornih vozila. Tada se od Trga Republike do Trga Slavija, slobodno kreću pešaci, biciklisti i roleraši.
Statistika pokazuje da se poslednje tri godine broj prodatih novih automobila u Srbiji kreće između 20.000 i 22.000, što je gotovo tri puta manje nego pre izbijanja krize koja je drastično oborila prodaju i dovela do otpuštanja radnika i zatvaranja brojnih automobilskih prodajnih centara u našoj zemlji.
Na području opštine Bogatić ima oko 10.000 registrovanih motornih vozila (putničkih i teretnih).
Najveći zagađivači vazduha su automobili i kamioni, fabrike, elektroenergetska postrojenja, kuće koje se greju na drva, ugalj i naftu. U velikim gradovima, automobili, autobusi i kamioni, su glavni zagađivači vazduha. Oni ispuštaju dim koji može sadržati ugljenmonoksid, azone okside, ugljovodonike, olovo i razne čestice. Ovi dimovi mogu biti vrlo opasni, jer mogu prouzrokovati nadraženje očiju, nosa, grla i pluća.
Obeležavanjem "Svetskog dana bez automobila”, ukazuje se na značaj ugroženosti životne sredine, usled porasta broja motornih vozila, koja predstavljaju jedan od najvećih zagađivača.
N.Isaković