04.01.2016 Saveti za vožnju u zimskim uslovima
Vozači u zimskih uslovima vožnje moraju biti posebno oprezni, jer i male greške mogu dovesti do ozbiljnijih posledica. Dodirna površina između pneumatika i tla je veličine dlana, stoga ispravnost pneumatika mora biti na prvom mestu. Radi sigurnije vožnje po klizavom kolovozu, vozači se moraju pridržavati saveta upravljanja motornim vozilom u zimskim uslovima. Treba izbegavati nagla skretanja, kao i nagla ubrzanja, kako ne bi došlo do proklizavanja. Držati odstojanje od drugog vozila i izbegavati nagla kočenja, jer u suprotnom možete u potpunosti izgubiti kontrolu nad vozilom. Iskusniji vozači koriste takozvano „kočenje motorom“ u kombinaciji sa laganim i postepenim pritiskom na kočnicu.
Ako imate ABS, to će vam pomoći da izbegnete blokadu točkova, ali neće uticati na prijanjanje i sposobnost kočenja. Vozilima sa prednjom vučom i zimskim pneumaticima lakše se upravlja u zimskim uslovima nego sa vozilima koja imaju zadnju vuču, jer je oko 60 % težine vozila raspoređeno na prednje točkove, što olakšava pokretanje iz mesta. Zbog toga, vozila sa zadnjom vučom, naročito lakša, zahtevaju dosta više opreznosti u vožnji.
Volan treba okretati lagano, bez naglih zaokreta. Prilikom skretanja i prestrojavanja obavezno smanjiti brzinu. U slučajevima kada vozač oseti da točak gubi kontakt sa tlom, ne treba u panici okretati volan i praviti još veću kontru, već najpre treba pustiti pedalu gasa, ispraviti upravljač i tako povratiti kontrolu nad vozilom. Ne preporučuje se upotreba ručne kočnice u ovakvim situacijama. Naravno, da do ovoga ne bi došlo, najbolje je prilagoditi brzinu uslovima na kolovozu.
Zbog niskih temperatura vozači bi trebalo da provere procenat antifriza u motoru. Neretko se dešava da antifriz zaledi, što uslovljava pregrevanje motora. Ako se kreće na duži put u zimskih uslovima, stručnjaci savetuju da se sipa više goriva nego što bi to bilo potrebno u normalnim uslovima vožnje. Zbog čestih zastoja u saobraćaju i opasnosti od zavejavanja, višak goriva može biti preko potreban zbog zagrevanja vozila.
N.Isaković